O-ringen vår



Det er ikke noen del som har vært diskutert mer og omspunnet med større myter og usikkerhet enn o-ringen i oljegalleriet. Noen har ment at dette kun er en svakhet ved tidligere modeller og andre har ment at problemet først ble fikset etter 2003.

Jeg sjekket opp med PCW racing via en kompis i USA og fikk beskjed om at dette var en slitedel som man måtte regne med å fikse etter en tids bruk og at gummipakningen som holder røret på plass ikke var av beste kvalitet for å klare varmen over lengre perioder. Dessuten hadde den en tendens til å være litt kort, slik at røret med o-ringen ikke ble holdt på plass på en skikkelig måte. Her har du en enkel foklaring og en ganske god beskrivelse av problemet i en nettartikkel med gode tips om utbedring og tegninger av o-ring syndromet. Den beste medisinen for å holde problemet under oppsikt er vel å montere oljetrykksmåler - for å unngå totalt motorhavari. Mister du oljetrykket vet du hva som må gjøres ASAP.