Modernisering av originalt blinklysrele

2

Modernisering av originalt blinklysrele for å bruke LED blinklys på Vmax Gen-1   

Jeg har kjørt en sesong med Motstander mellom + og – på alle LED blinklys for å få til «normal» blinking. Dette er en tungvint løsning, da man får 4 stk. motstander/varmekilder (hvorav 2 i frontlykta).

Etter å ha funnet et tips på nette, tenkte jeg at dette måtte testes, så jeg gikk til innkjøp av et Rele (Denso FB257H). Dette releet brukes på Vmax og en del av Yamaha sine motorsykler, denne fra en XVS1100.

 4

Det er 4 steder hvor frontdelen holdes fast med tapper Det er 2 stk. på siden av rele-huset og 2 stk. som holdes fast av spadeterminalene (se piler), de 3 nederste spadeterminalene er ikke noe feste i.

Vipp ut den/de på siden og løft litt, samtidig så må du vippe tappene ut fra spadeterminalene (dyttes mot de 3 nederste Spadeterminalene. På den måten får du løsnet lokket

53

Når du har fått av lokket, så vil rele-et se slik ut:

Den bøylen du ser inne i releet, er den bøylen som skal moderniseres.

Bøylen klippes av slik at du kan lodde på motstanden (merket med røde prikker).

Det går an å lodde uten å åpne releet ytterligere, men jeg skar hull på siden med en stanleykniv for å komme lettere til. Fordi jeg ikke er spesielt flink til å lodde, og ikke har ønske om å smelte plastikken på releet.

Du må ha en motstand for å få dette til å fungere (jeg har brukt 0.33 Ohm 2w Metalfilm motstand)

6

Bilde av motstand som jeg loddet på pinnene som er igjen av "bøylen" inne i releet

7

Relleet etter jeg limte på plass delen jeg skar av.

Limet jeg brukte, det herder og "Smelter"sammen med plastikken slik at det blir solid (Visbella Speedy-fix).

8

Verktøy brukt ved moderniseringen.

Stanleykniv

Pirke og rissespiss

Loddebolt

Lodde tinn (sølvlodd)

Sideavbiter (for å klippe bøylen)

Resultat:

Etter å ha montert og testet dette, så blinket alle blinklys samtidig, dette skyldes at blinklysene ligger i en sløyfe gjennom/med felles blinklysindikator, da jeg fjernet pæra på blinklysindikatoren fungerte alle blinklysene etter hensikten. Etter hva jeg forstår så skyldes det at strømmen får en overgang fra en side til den andre gjennom pæra (dermed blinker alle blinklysene samtidig).

 9

10

 

Løsningen kom ganske raskt takket være kompetansen i klubben.

Hjelpen kom fra en av de mest kompetente medlemene i klubben. Jens Petter kom med en god forklaring som var lett å forstå, Takk for godt innspill

Jeg er ikke elektriker men han var veldig flink til å forklare, så dette var faktisk veldig lett jobb. Jeg kjøpte inn Dioder (1N4148) og har igjen ca. 98 stk. etter jobben er gjort.

Start med å skru ut hele instrumentpanelet foran luftfilteret (Instrument Cowl). Klipp av ledningene til blinklysindikatorpære slik at du får loddet på Diodene på respektive grønn/brun kabler fra kabelbunten mot pæra. Jeg brukte krympehylser med lodde-tinn inni og tetnings-lim. Husk at dioder kun slipper strøm gjennom en vei, så sett de riktig vei (sort ring mot pæra) for at dette skal virke. Loddet deretter begge diodene mot en av lederne på pæreholderen, og loddet en jordingskabel på den andre lederen. Resten er greit, sett på plass pæra og fest jordingskabelen på en av 2 muligheter bak på instrumentpanelet.