Bytte foringer / motorfester på GEN1

foring

Det finnes allerede flere artikler om temaet på forumet, men her kommer en detaljert beskrivelse fra Ole Johnny Skoglund:

Dette er en beskrivelse på hvordan jeg gikk frem for å bytte ut gummiforinger med aluminiumforinger på en V-max 2002 modell. Det står mange artikler på nettet om hvordan dette forbedrer egenskapene til V-max-en. Ulempen er at det nok vil bli noe mer vibrasjoner enn standard, men dette er liten pris å betale for en forbedret kjøreopplevelse.

Det er 6 foringer som skal byttes ut - 2 bak (12mm hull) og 4 foran (10mm hull). Nødvendigverktøy er pipenøkler inklusive 27mm for muttere på svingarmen, unbrakonøkler og momentnøkkel. Jeg vil notere momentene på stramming av viktige bolter, men husk dette er til min 2002 modell, og du må sjekke etter i håndbok / brukermanual eller annen dokumentasjon på din sykkel. Jeg brukte 2 små jekker (hydrauliske).

Forarbeide:

Det er en del ting som må fjernes for å komme til motorfestene og bytte dem ut.

Der det er kommentert venstre eller høyre side er det alltid i kjøreretning.

1          Plasser sykkelen på senterstøtten (jeg satte også forhjulet i motorsykkelstøtte /transportstøtte). Fjern «tank» dekselet og Scoopene. På venstre side skal du skru løs plastplaten med reléer og la plastplaten med releer henge løst. På høyresiden: skru løs aluminiumsenhet med tempføler og radiatorlokk radiator-slangene er koblet til her og du kan dra enheten litt forsiktig utover. Ta av toppen av filterboksen, løsne på slangeklemmene som holder filterboksen til forgasser-rørene og fjern hele filterboksen. (Senere ved montering, husk at du skal koble til dreneringsslange i bakkant av filterboksen.)

2          Fjern bakbrems sjalter og høyre fothviler, og samtidig er det lurt å fjerne jordingen til motoren som er festet med 10mm bolt rett ved oljepåfyllingslokket.

3          Fjern radiatordekslene og 4 x 10mm bolter som holder radiatoren på ramma og deretter må du dra radiatoren forsiktig litt forover.

4          Fjern boltene til bremse caliper bak. Løsne på klemmebolten på høyre siden, dra ut akselen på høyre side - legg merke til at det er en skive mellom braketten til bakbrems og svingarmen. Vipp bremse-braketten oppover mot skjermen slik at du kan dra bakhjulet av ved å lirke det ut mot høyre og bakover. Løsne bremseslange fra fester på svingarmen.

 

5          Eksosanlegget…

(det kan lønne seg å spraye litt CRC / WD40 på boltene til eksosanlegget en dag eller så før jobben startes slik at boltene løsner lettere)

A         Jeg har standard eksosanlegg og beskrivelse deretter. Dette kan ta litt tid, for det er ganske vanlig at det kan sitte ganske godt… Løsne alle 4 klemmene som fester grenrørene til pottene.  Fjern alle 4 unbrako-mutterne som holder fremre de grenrørene på plass, obs: hele front grenrørsettet tas av som en del og vil dette ned når de kommer ut av innfestingene. Fjern så boltene ved fothvilerne som holder pottene på plass, NB! ikke glem å fjerne senterbolten som sitter under sykkelen rett foran bakskjermen. Nå skal det gå an å lirke løs pottene fra bakre grenrør ved å bikke litt i alle retninger og dra bakover.

B         Deretter fjernes 3 stk. varmedeksler på/ved bakre grenrør. Løsne på klemmene som holder de bakre grenrørene på plass, slik at du kan dra dem ned og ut under sykkelen. (husk hvilket som går hvor… og ikke bland dem).

(Tips for re-installasjon av eksosanlegget: Sett inn bakre grenrør, deretter sett på pottene, fest de i boltene ved fothvilerne og deretter fest senterbolten. Deretter kan du sette på fremre del som en enhet, med litt lirking selvfølgelig.)

6          Så er det svingarmen sin tur… Først fjern demperne, løsne gummi-muffen fra motoren ved å dra den bakover mot svingarmen. Vipp ut krom-dekslene til svingarmen på begge sider av sykkelen. På venstre side, rett ut låseskiven og fjern svingarmbolten, og høyre side, løsner du mutter og bruk unbrakonøkkel for å skru ut svingarmbolten. For å unngå skade på svingarmen så bør du legge noe under som tar den i mot, fordi den detter rett ned når den løsner.

7          Før du tar i bruk de hydrauliske jekkene lønner det seg å sikre sykkelen. Jeg satte forhjulet i motorsykkelstøtte/transportstøtte på forhjulet (biltema) i starten og slapp å spenne fast sykkelen. Alternativt kan du feste opp sykkelen med tau mot gode festepunkter slik at sykkelen ikke velter eller detter av senterstøtta. Plasser jekk nr.1 nær senter i fronten undersiden av motorblokka. Pass på at jekken står på et rett og stabilt underlag. Pass på at jekken ligger an mot et egnet område på undersiden av oljepanna, og jekk opp forsiktig så den så vidt ligger an mot oljepanna. Grunnen til du gjør dette er å fjerne litt av vekta til motoren fra motorfestene, hvis hele sykkelen løftes så har du jekket for mye opp. HUSK hvis du jekker opp for mye vil sykkelen kunne falle av senterstøtta om du ikke har spent fast sykkelen.

9          Fjern de 2 festeboltene (unbrakonøkkel) på høyre siden på den avtakbare delen av ramma nær radiatoren. Støtt opp motoren på høyre siden mot baksiden av motorblokka med jekk nr. 2, den skal støtte blokka på samme måte som den første jekken. Fjern høyre bakre feste-bolter, dette gjør at du kan fjerne den avtakbare delen av ramma.

Så til fjerning av gamle, og installasjon av nye motorfester

10        Fjernnedre høyre motorfeste-bolt, deretter lirkes gummiforingen ut (vri så den løsner, og om nødvendig med tang) den erstattes med Aluminiums foring (10mm hull). Skru til bolten for hånd (ikke stramme bolten hardt).

11        Løsne, men ikke fjern nedre venstre brakettbolter. Lirk ut gummiforingen og erstatt den med Aluminiums foring (10mm hull). Skru til den nedre venstre braketten (ikke stramme bolten hardt).

12        Fjern hettemutteren på venstre side av ramma, du må kanskje holde igjen tverrstanga på innersiden med 12mm fastnøkkel. Løsne de to boltene på øvre trekantet brakett og fjern denne. Løsne gummiforingen men ikke sett inn aluminiums foring enda.

13        Fjern hettemutteren på øvre front høyre side av ramma, du må kanskje igjen holde tverrstanga på innersiden med 12mm fastnøkkel. Løsne gummiforingen men ikke sett inn aluminiums foring enda.

14        Flytt jekken nr. 1 fra fronten til venstre side så langt bak som mulig, og jekk opp nok til å løsne og ta ut festebolten. Motoren vil nå hvile på jekkene bak og nedre venstre feste foran.

15        Bruk stålstang eller brekkjern til å bevegemotoren litt med. Jekk forsiktig opp på jekk nr.1følg med u-leddet som vil vri seg den treffer tanken i en vinkel som gjør at du klarer å lirke ut den gamle gummiforingen. Du må kanskje fjerne krysset på akslingen (jeg slapp…). I tillegg så må du også holde øye med forgasserne når det nærmer seg øvre del av ramma. Du må kanskje fjerne forgasserne (jeg slapp…). Så fort du har fri tilgang til innfestinga til gummiforingen så bytter du den med aluminiumforing (med 12mm hull). Deretter må du gjøre samme jobb på høyre side, og husk, pass på krysset og forgasser på samme måte som du gjorde på venstre side. Dette kan være litt vanskelig da du sannsynligvis må jekke opp og ned flere ganger før du får det til, men det er bare å lirke til du får byttet på begge sider bak (som meg…). Så er det bare å senke jekken slik at du får entret og strammet til boltene

16        Sett inn aluminiums foringen på øvre høyre feste i front, sett øvre tverrstanga inn fra venstre side høyrealuminiums foring, sett deretter inn venstre aluminiums foring og fest høyre hette mutter. Sett på plass braketten, hettemutteren og boltene på venstre side og stram disse til (Moment 42NM).

17        Sett plass den avtakbare delen av ramma, start med bakre bolt først, deretter de resterende boltene. Sett inn alle 4 unbrako-boltene (moment 45NM på alle).

18        Stramme alle 6 boltene på aluminiums foringene med moment (2 stk. bak-70NM, 4 stk. foran-42NM), brakettene samt festene på venstre nedre tverrstang (moment 16NM). kan du fjerne jekkene

19        skal svingarm, samt alle løsnede komponenter på plass. Det er bare å gjøre alt motsatte vegen i forhold til tidligere. Med litt lirking settes svingarmen på plass og skru inn svingarmboltene. Den venstre skal ha moment på 100NM og bøy på plass låseskiven, den høyre skal ha 6NM på bolten og 100NM på låsemutteren. Sett på plass krom-dekslene på begge sider av svingarmen fest gummi-muffen mot motoren igjen slik at den tetter mellom svingarm og motor.

Bruk beskrivelse fra nr. 6 tilbake mot nr. 1 for å sette alt sammen igjen.

Mutter på venstre side av bakaksel skal ha moment på 150NM

Demperne bak skal ha 20NM oppe og 30NM nede.

Festebolter til bremse caliper bak skal ha moment på 40NM

Festebolt til brems sjalter bak skal ha moment på 20NM