Tips for vinterlagring!



Det nærmer seg opplagstid for de fleste og tradisjoenen tro, tar vi frem en liten liste med tips for vinterlagring som ST1 satt opp noen år tilbake. Litt preventivt vedlikehold kan spare deg for masse bryderi og store utlegg senere....


Tips ved vinterlagring v/ST1 10-punktssjekken for vinterlagring:

 

-Vask sykkelen grundig. Skru av alle deksler, smør det som smøres skal. Poler alle flater og bruk rikelig med "verktøyskasse på boks".

-Brukt olje kan føre til korrosjon inne i motoren. Skift derfor både olje og filter før du setter sykkelen på lagring.

-Har du bensintank av metall (stadig flere i plast), kan du hindre korrosjon ved å fylle tanken helt opp. Full tank reduserer også brannfaren.

-Ved kaldlagring kan du helle en halv teskje olje i tennplugghullene. Drei bakhjulet rundt så oljen legger seg på sylinderveggene.

-Har du forgassere, bør disse være tomme under langtidslagring. Sett bensinkranen på "off" og la sykkelen gå på tomgang til den stopper.

-Batteriet kan med fordel tas ut og rengjøres. Det oppbevares best på et kjølig sted, og bør vedlikeholdslades hver måned.

-Etterfyll om nødvendig kjølevæske og sjekk frysepunkt dersom du lagrer kaldt. Frostvæsken bør skiftes hvert annet år.

-Gaffelens simringer smøres med silikon. Spray eller smør på gaffelbeina og pump opp og ned noen ganger. Rengjør gjerne bak deksler og belger

-Det er på tide med oljeskift i kardaneg etter anbefalte km, sjekk brukermanual.-Dekkene skal ha fullt lufttrykk under lagring, og det beste er om de unngår trykk/bakkekontakt. Bruk midtstøtte og opplagring dersom mulig.

-Det er en fordel å sette sykkel på bukker slik at hjulene står fritt og ikke får profilskader.

 

Ellers har du en fullstendig liste her..

 

Mvh st1