Lekkasje kjøleveske - "weep hole"



Hva i all verden er et "wheep hole". Det tenkte jeg også, når jeg forsøkte å finne ut av hva det lille knappanålshullet under vannpumpa var godt for! Det hele startet med at jeg registrerte at det lakk kjøleveske fra under vannpumpa ved oppstart. I første omgang så det ut som om det var O-ringen i det ytre dekslet som ikke holdt tett.

Jeg var derfor snar  med å skifte O-ringen og fikk alt på plass. Ved oppstart var lekkasjen på plass til tross for reparasjonen og ved nærmere inspeskjon viste det seg at lekkasjen kom ut av et bitte lite hull under selve vannpumpa. Hullet fremsto som produsert gjennom lokket, noe som indikerte at dette var et slags dreneringshull. Etter å ha Googlet og snakket med andre Vmax eiere, viste det seg at alle hadde det samme hulllet og at dette dermed hadde en slags funksjon.

Det var den amerikanske siden til Yamaha Ventureriders (nesten samme motor som på Vmax) som satte meg på sporet om hva slags hull det var snakk om - et såkalt wheep hole, eller tårekanal på godt norsk. Hullet var altså plassert der for å varsle om at de interne pakningene i vannpumpa var i ferd med å slites ned. Det har seg slik at akslen til skovelhjulet som presser kjølevesken rundt i motoren går via et tomt kammer i vannpumpehuset. Dersom pakningen rundt akslingen går lekk, vil kjøleveske sive inn i dette kammeret. For å unngå at kjøleveske samler seg opp og siver videre inn i motoren. har ingeniørene laget dette dreneringshullet som forhindrer ødeleggelse av motoren, samtidig som det varsler deg om at det er på tide å ta en service på vannpumpa.

For meg var symptomene at det dryppet kjøleveske fra under vannpumpa i noen får minutter etter oppstart når sykkelen sto på side støtta (kald motor). Etter få minutter sluttet det å dryppe og jeg kjørte uten lekkasje tur retur. Lekkasjen oppsto bare etter at motoren var avkjølt og skulle startes dagen etter. Lekkasjen for meg var dermed minimal, men uaktuell å kjøre videre med i sesongen. Så nytt repkit til vannpumpa er bestilt på eBay. Du finner kittet finner du her. Livet er da full av overraskelser og ormehull :-) Åge

VentureRiders artikkel...

Jeg fikk denne tilleggsinformasjonen fra Roy Pedersen i Mandal vedrørende korrekt montering:

Ved montering av ei tetning slik som denne. Kan det lette noe montering og smøre gummi tetninger og simmer ring litt med fett. Dette er helt ok men det er viktig og tørke vekk eventuelt fett med ei ren fille på tetnings flatene og passe på slikk at de ikke får noen merker eller skrap i seg. Også veldig lurt og ikke pakke ut, Delene før du faktisk har bruk for de. Og er klar til montering. Disse tetningsflatene er slipt med 1000 dels millimeters presisjon slik at de er helt plane. Og passer til hverandre. Disse flatene skal være helt rene slik at de kan tilpasse seg til hverandre fortest mulig ved i gang kjøring. Får en smuss eller fett på disse flatene kan det ta lengre tid å tilpasse hverandre. Får en merker eller skrap i disse kan en være så uheldig at de vil lekke med en gang. Vedlegger et bilde slik at en ser hvilke flater jeg prater om.
Mvh
Medlem nr 57
Roy Pedersen
Mandal