Blower Max

Blower V-MAX



Siden jeg såg EGLI sin Roots kompressormatet V-MAX i starten av 90 tallet, med innsugene i fra en 44mm
dobbel weber stående opp igjennom tankdummyen var jeg solgt, en slik skulle jeg ha også.

Jeg startet med å kjøre til Härnösand 180 mil tur retur Oslo 10/8-02 for å hente en 90 mod vmax, som før det har
hatt sitt hjemland i usa. Fikk den godtjent sommeren 03 på Lillestrøm trafikkstasjon, Kjørte ca 300 mil denne sommeren
og all jobb som var gjort om vinteren fungerte helt perfekt Når høsten 03 kom var det bare å legge vekk forgasser
og innsug, for da skulle jeg på plass med Halteck innsprut og en rootskompressor. Klarte ikke å bli ferdig med hele jobben
i 04 så denne sommeren vart det ikke noe kjøring bare grubling. Januar 05 var det tid for benkkjøring hos Fast Bike i Oslo,
våren kom og spenningen var stor, etter en rask prøvetur (i ordets rette forstand) kom gliset og noen tårer i øyekroken,
jeg hadde klart å realisere min store drøm. Etter 150 mil måtte jeg bytte ut den originale toppakningen med kopperpakning
og siden har alt vært bare fryd.

Straks jeg hadde kommet hjem i fra Sverige med max'n, startet jobben med å demontere max'n i småbiter, alle deler
som skulle brukes om igjen ble lagt i esker og sendt til glassblåsing, Kappet bort styrelås, div bøyler og midtstøtte i fra ramme,
modifisering av styrestopper. Baksving er forsterket og breddet og flyttet brakket for stag til kallipper til undersiden for å få en
hengende kallipper, sendte Ramme , baksving og noen smådeler til sandblåsing og deretter til pulverlakkering Sidestøtte er
kortet inn 2 cm og formet som en fot.

Motor er delt og overhalt byttet råder og lavkompstempel (komp på 8,5)og portet topper, Har brukt kopperpakning
som toppakkning og forsterket clutchen. Hele motoren er pusset ned og lakkert i svart blank Bygde 4-1 anlegg med
modif. 2,5 utblås Laserpotte( var for lite med org.1,5")med Volvo V70 lamdasonde Kjølevifte som er styrt med egen bryter

Fikk et firma til å bygge nye innsug som skulle passe for innsprøytning og et trykkammer for kompressoren, og en utgående
aksel på veiven. (generator) men det var større utfordringer for å få det til å passe en jeg hadde tenkt på forhånd (det var sinnsykt trangt)

Kjører med utveksling 1 til 1 på reimhjulene og det gir meg et ladetrykk på 0,5 bar og jeg har et dreiemoment på
tomgang som er lik det Suzuki sin hyabusa har på 9500 omdr. Byttet tenningen til Dyna 3000 for å få justert tenningen

Opp/nedgaffel med 5cm forlengelse og modifisert styrestemmebolt for å passe i orginalt styrelager, med polert 17"Yamaha
felg og 6 stemplet kawasaki bremsekalipper. Distansehylser for å få yamaha felgen til å passe i Suzuki gaffel. max'n er senket 2" foran og bak

Tankdummy er bygd om med scoop ,framskjerm tilpasset og bakdel modifisert med spoiler i fra kawa zx7. Nedsenket oljetrykksmåler
i luftinntak venstre side Modifisert batterikasse

V-MAX 1990 MODELL

Motor: 1198cc, carillo råder, JM stempel, portet topper, forsterket clutch, magna rootskompressor,
Halteck innsprut, volvo V 70 lamda, mazda 626 bensinfilter, opel astra innsprut. dyser, modifisert
Lazer eksosanlegg Vindu på clutch deksel

Ramme: Forsterket ramme, polyretan motorfester, MFW fothvilere, modifisert sidestøtte, midtstøtte fester fjernet .

Front: MFW styrkrone, Rentahl styre, GSXR opp ned gaffel med ølins fjerer, polert FZR 1000 120x70x17 hjul,
PFM racing bremseskiver, 6 stemplet tokico kalipprer,

Bak: Forsterket, breddet org:baksving, flyttet stag kalipper bak på undersiden ,bremse kalipper
flyttet til undersiden, polert GSXR 180x55x17 hjul, koni dempere

Boddy:MEK bakdel med ZX7R spoiler (passasjerhåndtak) , Tuning Formula luftinntak med nedfelt
oljetrykkmåler på v.s. , Modif. Exactrep tankdeksel med scoop og sidedeksel. Eliot turteller, montert
trykkmåler på plassen til org. Turteller lykt fra waltz modif. GSXr 600 framskjerm mod

Elektriske: mod batterikasse for 20 amp gel batteri, høyeffekt regulator, Dyna 3000

LAKK:Imola gul (audi s3)

Engineering: K.W.Truck og Mc

Takk til: K.W.Truck og Mc, Mc Artikler, Mc Partner, Ola Lakk, Larre Speed & Dyno Shop AS,
Min Samboers tålmodighet