Hersens ledninger og koblinger



For et par uker siden ringte Stein på Gjøvik og fortalte at sykkelen hadde stoppet plutselig under kjøring. Etter litt frem og tilbake på telefon var symptomene at bensinpumpa ikke virket (tikket ikke som vanlig ved å vri på nøkkel).

Kunne det være sikringen, kortslutning i koblingen til bensinpumpa, releet til pumpa, tett bensinfilter, tilstoppet slange, ødlagt bensinpumpe, eller at føreren i tanken ga feil signal til reserve knappen på styret. Stein undersøkte de enkleste tingene selv og ved en tilfeldighet var han nær et verksted som åpnet dagen etter. Fyren som undersøkte sykkelen kunne raskt fastslå et det var en kortslutning i ledningene frem til bensinpumpa, nærmer bestemt i hurtigkoblingen til pumpa som sitter under setet. Plastkoblingen var inntakt, men koblingspunktene var korrodert og kortsluttet hverandere. Når dette var fikset - så vips startet sykkelen uten problemer. Disse koblingene er som sagt et tilbakevendende problem for Gen 1 Vmax pga alder og det anbefales derfor å sjekke disse relativt enkle tingene hvis man skulle får problemer. Over ser du bilde av en ledning fra en bensinpumpe som helt har mistet isolasjon (tidens tann eller batterisyre) med påfølgende startproblemer for eieren. Et blogginnlegg om hans erfaring finner du her. Små tuer etc :-)