Koblinger og startproblem



Jeg ble kontaktet av Rune Andersen her om dagen som kunne fortelle at han ikke fikk start på sykkelen. Etter litt egenhendig feilsøk med litt assistanse per mail, fant Rune ut at hurtigkoblingen til pickup coilen var gått i oppløsning. Det er en liten fille feil som får hele sykkelen til å stoppe opp og er en feil som er lett å fikse, men vrient å finne frem til. Under finner du mail korrespondansen mellom oss og bilder av hva Rune gjorde med koblingen slik at den skal holde minst 10 år til......


Hei Åge,

takk for tipset. Du hadde rett !
Den 26 år gamle pluggen var ikke god !
Sender bildene fra reparasjonen. Fikk montert på nye koblinger og merket hver av de tre koblingene.
Du må gjerne legge de som skrekk og advarsel på Vmax hjemmesiden hvis du vil.
mvh
Rune
________________________________________

Jepp.. den har sviktet for flere. Hvis det er kortslutning eller vann og korrosjon i denne så funker ikke pick up coilen som den skal og sykkelen tenner ikke…

_________________________________________

takk Åge.
Det skal jeg sjekke når jeg er tilbake fra reise.
Jeg har lagt merke til en hvit plast hurtigkobling som ligger sammen flere andre kabler langs etter rammen nede på venstre side. Isolasjonen rundt koblingen var sprø og jeg så at kontaktene lå utsatt til. Antar det er denne du mener.
Rune

________________________________________
Hei Rune..

Kom på en sak. Følg ledningen som går ut fra generatordeksel bakover mot rammen nede ved gir pedalen. Der sitter det en plast hurtigkobling til pick up coilen som kan ha fått vann i seg eller er korrodert. Trekk kontakten fra hverandre og sjekk at det der ok ut. Jeg begynner å mistenke et pick up coil problem… og feilen kan sitte i denne koblingen som ligger utsatt til…. Å


Emne: RE: SV: Clutch problemer på 86 mod pluss en annen utfordring

Hei Åge,
som nybegynner må jeg spørre: hvor finner jeg sikringen(e) (Svar: Under tanklokket venstre side)

mvh
Rune
________________________________________

Hei igjen!
Fint at du fant feilen med clutch systemet da. Det med at den ikke starter kan skyldes følgende hovedfeil:

Sikring
Plugger
Plugg Kabler
Coiler
Tenninsgboks
Pick up coil – ligger bak generatorcoveret.

Kan også være at forgassere er oversvømt av bensin.
Eventuelt at starter clutchen ikke griper tak og er gåen (da vil du høre en veldig skrapelyd når startermotoren går rundt) Den sitter også bak generatocoveret.

Som regel  er det antagelig en liten feil siden den plutselig slår seg vrang….

Sjekk de 5 første punktene selv og sjekk at det er gnist i pluggene (ta ut en plugg når du starter og se om det er overslag mot gods elle rmål alle fire med voltmeter). Du kan også skru opp dreneringsskruene og drenere alle forgassere for sikkerhets skyld hvis sikringer, kabler og plugger er ok, Sjekk at pluggkablene sitter godt inn i hver coil). Hvis du sjekker det og ikke finner noe får vi ta det derfra…

Mvh Åge

____________________________________________________

Takk Åge for nyttig tips. Det var luft i systemet og jeg klarte å fikse dette selv.
Som du kanskje skjønner har jeg så smått begynt å sette vmaxen tilbake i orginal stand med flest mulige orginale komponenter.

Har forøvrig fått demontert det bråkete Kerkeranlegget og fått påmontert det orginale eksosanlegget - bærre lækkert !
Ikke skjønner jeg at noen gidder å ha slike stygge anlegg påmontert bare for å få noen HK ekstra - men så er jeg jo nybegynner da.

En annen utfordring:
Den har alltid startet hver dag siden jeg kjøpte den i midten av april (uten problemer), har kjørt hver dag og den går fint på tomgang - men etter at den nå har ståttt i to en ukes tid ville den ikke starte igår kveld. Startmotoren går uten problemer men motoren tenner ikke. Jeg ladet likevel batteriet over natten men det samme skjedde.

Mye kan være årsaken skjønner jeg jo - men hva kan jeg starte med - på egen hånd ?
Kan selvfølgelig sende denne til et komptent Yamaha verksted men det bør være siste utveg.

Kunne f.eks du se på denne ? - jeg betaler selvfølgelig.

mvh
Rune

_____________________________________________________________

Hei!
Det kan være flere problemer...
Luft i systemet

Master eller slave clutch sylinder som er gåen Lekkasje et eller annet sted eks i slave clutch sylinder bak lokket ved gir
pedalen

Høres ikke ut som om det er noe galt med clutchen i alle fall, siden den
hopper til...

Jeg har fikset disse problemene før på flere sykler. Stein på Eidsvoll er
meget flink også. Du kan eventuelt ringe meg for noen flere detaljer om hvordan du kan gjøre det selv...

Mvh Åge

___________________________________________________
Emne: Clutch problemer på 86 mod

Hei Åge,

kjenner du til noen som kan noe om clutch på en 86 modell ?

Etter siste tur merket jeg at håndtaket var veldig lett å trykke inn.
Motoren starter og går fint men selvfølgelig hoppet sykkelen frem og stoppet
da jeg prøvde å sette den i gir.

Væskenivået i beholderen er godt over minimumsnivå og jeg kan heller ikke se
lekkasjer hverken på underlaget eller langs etter slangen.

mvh
Rune=