Olje lekkasje og råtne pakninger



Etter å ha byttet motor, som nok hadde stått uten olje over lengere tid, oppdaget jeg olje lekkasje flere steder både rundt generator, clutch og middle gear cover. Det lakk litt kjøleveske også fra det ytre lokket (som har en O-ring) på vannpumpa. Lekkasjene tyder på at pakningene under lokkene var tørket ut pga mangel på oppretholdt "fuktighet" og at de hadde sikkert ikke vært byttet på mange år. Jeg drenerte ut den nylig påfylte oljen og skrudde alle lokkene av og min mistanke ble bekreftet ved at alle pakningene var sprø og brakk frahverander som gammel "krigs bakkelitt".


Etter å ha kjøpt nye pakninger på Asker MC (3 pakninger og en O-ring ca. kr. 350,-) begynte jeg å undersøke litt rundt dette med montering av pakninger og det å få ting til å holde tett. Bjørn - innehaver på Asker MC som har skrudd Yamaha i 30 år sverget til å vaske cover i delevasker, gjøre blokk kanten ren med lynol og deretter slipe fint over med 1500 smergelpapir for å fjerne eventuelle ujevnheter. andre spesialister i Vmax sfæren sverger til pakningsement a la Yamabond, Loctite etc. Resultatet var at jeg ble litt usikker på hvilken metode jeg skulle bruke. Etter å ha snakket med min god venn Roy som har 50 års erfaring med motorer valgt jeg hans metode. Du har "banan effekten" når du skrur sammen ting, du har små ujevneheter i støpen og pakningene som leveres i dag er bare tynne papir pakninger uten stor grad av fleskibilitet mot lokkene. Med tanke på å unngå lekkasje også fra de nye pakningene var Roy's metode som følger:

Fjerne gamle pakningsrester forsiktig med skalpel.
Sjekke at det ikke er ujevnheter på noen av sidene.
Vaske begge sider med Loctite renset bensin (skader ikke motorlakken).
Påføre et meget meget tynt lag med Loctite 595 silcone på det ytre lokket. Denne silconen tpler tepraturer fra -65 til +250 C og løser seg ikke opp i olje.
Etter å ha påført et tynt lag silicone ble pakningen satt på ytterlokket, Siliconen sørger nå for å holde pakningen på plass når du skal skru på deklset igjen.
Når lokket var påskrudd kom det ingen silicone opp rundt kantene, noe som viser at det ikke er brukt for mye.
Eventuell overflødig silicone på innsiden vil ikke løsne og gå inn i motoren, siden den er laget for slike omgivelser.
Siden det er bare brukt silicone på det ytre coveret vil coveret være lett å ta av neste gang. Silicone lar seg også lett fjerne med skalpel.

Når alt var montert tilbake viste motoren ingen tegn til olje lekkasje. Bakgrunnen for å velge ovennevnte metode, var også det å måtte slippe å skru opp en gang til hvis det viste seg å være skår eller ujevneheter i godset, noe jeg egentlig ikke har tid til nå som kjøreværet nærmer seg med stormskritt.

Denne metoden er bare ment som en opplsyning til all de som får lekasjer og får høre om/leser om andre metoder som såkalt skal være "de eneste riktige". NB! O-ringer smører du bare inn med litt grease - her skal det ikke brukes silocone.

På denne linken kan du se bilder av deksler og det ferdige resultatet. Lykke til! Mvh Åge -webmaster