Kardang problem på Dagali



Undertegnede var på en fin utflukt fra Dagli til Geilo under treffet. Må si at jeg ikke har kjørt på veier med så mye telehiv før og ditto nyrene oppi halsgropa. Etter en kaffe og litt rømmegraut på et lokalt tun og et par kiliometers grusvei, dro vi mot Dagali og dagens event - Dragracet på flystripa. Dæven tenkte jeg når jeg parkerte og så at kardang olja silte nedover bakhjulet. Jeg tenkte først at telehiv veien hadde poppet ut simmerringen i kardangen pga trykket i dumpene eller noe sånt - men ble mest nærvøs for hvordan hjemturen til Oslo skulle gå.

Heldigvis ofret Eugen seg og kjørte på to hjul hjem og lot meg få plass i hengeren til Wille. Gode gamle ST1 lot meg få sitteplass i ditto kul hvit Volvo med "sotveft" (les intercooler og turbo) og alt var bare såre vel med meg i forhold til Vmaxen.

Nederst ser du simmeren som er gnagd i to og ikke spesielt tett - øverst til venstre en ny simmerring og den hvite ringen er et spesial verktøy til å slå ned simmer i riktig posisjon.


Når jeg kom hjem og demonterte hjulet viste det seg at simmerringen var gnagd i to av dust hub pakningen på bakhjulet. Jeg demonterte kardangen og skiftet simmen som var en enkel sak. Det jeg passet på var at simmen ble banket godt ned og parallelt med mot en oljerille som ligger i bakkant av drevet. Jeg så nemlig på den gamle at dette ikke hadde vært riktig gjort fra JECO (konkurs i 2009) som hadde utført service på kardangen to år tidligere. Det forårsaket at dust seal på bakhjulet og simmen gnisset mot hverandre, hvilket de absolutt ikke skal gjøre i og med at hjulet går rundt og simmen står stille..... viskelær effekten - helt riktig. Dermed måtte svakeste led ryke som var simmen i dette tilfellet.

Rundt tannhjulet her ser du dust seal som bla forhindrer møkk å nå inn i karden når det er montert.

Hvis noen lurer på schimsen dvs avstands foringene, så er disse kalibret i forhold til den kardang de sitter i. Så lenge man ikke bytter ut drev eller harde deler i kardangen passer disse fortsatt og du kan bare smokke delene sammen igjen. Dersom du bytter ut drev ol. i kardangen må du frem med måleblad og sjekke at delene snurrer fritt og kanskje bytte dimesjoner på schimsene...

Nå sitter klokka sammen og jeg venter bare på bakhjuls dust sealet så er vi på veien igjen....

Stor takk til Eugen, Wille og St1 for all hjelp! Og takk til min gode venn Roy som dreide en hardplast ring/verktøy for eksakt nedslåing av ditto simmer..

Her er øvrig en fin artikkel om overhaling av kardang...

:-) Åge