Ulyd ved starting 2



Her ser du lyden av jern mot jern - en hjerteskjærende lyd for en Vmax eier ved starting.
Et kort tilbakebelikk... Thor hadde en forferdelig lyd når han trykket på startknappen. Lyden forsvant når sykkelen tente, Mistanken gikk derfor mot at det var noe galt med starter clutchen og Thor og jeg kastet oss ut i det...



Etter å ha motatt et starter clutch rep kit fra Exactrep og lånt svinghjulavtager fra ST1 var det bare å sette igang. Vi tok føst av gearcoveret for bedre å løsne generatorcover. Ved å ta av gearcover er det lettere å plassere generatorcover med ledning til dynamo på en plastbøtte slik at den ikke er i veien. fjerning av div cover var en enkel affære. Værre ble det etter at vi hadde satt på tesjen/avtageren til ST1 for å få løs svinghjulet.



Jeg har ikke vært borti en del noen gang som satt så fast som dette svinghjulet. Vi prøvde med all makt og digre momentnøkler å få løsnet det uten resultat. Småbanking her og der var også helt nytteløst, Etter et par timer med svetting kom heldigvis Roy en kjørekompis med erfaring forbi og forslo et skikkelig slag mot selve tesj akselen mens tesjen var satt i skikkelig spenn. Med et skikkelig slag for svinghjulet som en kanonkule rett i garasjeveggen så delen spratt. Vi hadde heldigvis dekket bakken med papp slik at svinghjulet ikke ble skadet.

 



Nå var saken enkel - bare skru av starter clutch plata som er festet med 3 bolter til baksiden av svinghjulet. Det var ikke boltene som hadde løsnet, men hele clutchplaten var sprukket. Noe som ikke kunne sees fra forsiden. Vi byttet ut starter kransen med nytt drev og byttet starterclutchplata. Samtidig renset vi bolter og hull med renset bensin. Primet bolter og hull med loctite herder og smørte på loctite boltfeste middel. Deretter var det bare å dra til. Så var turen kommet for å skru på svinghjulet igjen. Vi sjekket at alle synlige drev ikke var skadet.



Etter at vi hadde fjernet all av gamle pakningsdeler, smurte vi et tynt lag svart lim silicon (lukter veldig eddikk) på generator coveret. Dette hjelper til med å holde pakningen på plass ved montering, samtidig som det hjelper med å holde tett. Etter at alle skruer var fornuftig tilskrudd var det grearcoveret som kom på igjen. Her trenger man vanligvis ikke ny pakning siden den er mer holdbar. Så kom det store øyeblikket.... var reperasjoen en suksess? Thor startet opp - ingen ulyd - ingen lekasje!!! Gjett om vi var to fornøyde karer :-) og turen til Dagali var reddet! :-) Åge