Ikke gull alt som glimrer!



Det nærmer seg sesong for de fleste og mange av oss pynter litt på Vmaxen før det braker løs. Jeg personlig har sans for krom og har kjøpt mange kromdeler fra diverse land. Etter lang tids erfaring har det vist seg at krom ikke alltid er krom, eller mer presist sagt - så er det ikke alle som driver med krom som leverer et godt håndtverk.

På Vmxen sitter det mange aluminiumsdeler og de krever en spesiell krom prosess for at ikke krombelegget skal slippe og flasse av etter kort tid. For å få krombelegget til å sitte er det nødvendig med et kobber og nikkel belegg som binder seg til aluminiumen som en slags "grunning" lik for lakkering av deler. Dersom dette ikke blir gjort vil krommen flasse av i store flak etter en sesong eller så.

Min erfaring med krom tilsier at den beste krom arbeiden utføres i USA. Medlemmer i klubben har prøvd seg på kromdeler fra Thailand som har vist seg helt verdiløse siden de ikke er riktig krommet og dels er delene ødelagt i prosessen. En selger som florerer på tysk og engelsk eBay er selgeren "route999" som leverer elendig kvalitet. Han operer fra Thailand og det jeg har sett av arbeidene der er av veldig dårlig kvalitet.

Man kan også kromme deler i Norge til en bra kvalitet, men da bør man gå til en spesialist for kromming av aluminium. Ellers er prinivået i Norge høyt i forhold til USA. Under finner du en beskrivelse om prosessen utført av en proff krommer i USA.  For den som ønsker mer info om prosessen finner du en enkel forklaring her.

 

We Triple Plate all of our parts! Copper-Nickel-Chrome

To insure show quality plating, our parts are finished using the following procedures:

•First the parts are stripped of any coatings-paints-old plating etc..

•After stripping,  the parts will receive the first initial polish.

•After the initial polishing the parts receive acid copper plating. This is a very important step, this provides a very good base for the nickel to adhere to and allows us to remove flaws in the part by copper buffing.

•In this step the parts are returned to the polishing Dept. for another round with the polishers ( that's right - polished twice!).

•Only after Copper buffing are the parts ready to Nickel and Chrome plate.