Borring



Det er flere av klubbens medlemmer som har Vmax'er som er oppborret. Noen har borret til 1400 andre har økt volumet helt til 1500 ccm (1570 er visstnok største mulige oppborrig før sylinderveggene blir gjennomsiktige) . Arbeidet med å borre opp en motor er en jobb for spesialister og dels veldig kostbart spesialt hvis man skal gjøre det i Norge (rykter snakker om fra kr.70-90.000,-).  For den som går og lukter på tanken om å gjøre en slik omfattenede jobb, så finnes det alternativer, hvis en er litt om seg.

Et firma i USA som heter PCW racing og ligger i staten New York er en slik mulighet. De har spesialisert seg på oppborring og trimming av gamle Max'en inklusive bytting til alternative forgassertyper. På hjemmesiden til PCW racing er det pt lagt ut en såkalt 1500 ccm Tourmaster motor til kr. 6500 usd tilsvarende ca. kr. 37.000,- Dette forutsetter at man sender inn sin egen motor i innbytte (ikke eldre enn 96 motor) .  Alternativet til å shippe sin egen over er jo selvfølgelig å kjøpe en brukt motor i USA og sende den til PCW og få jobben gjort. En slik trimming gjør at du kan briske deg med å ha en gammel Max som har helt opp til 200 hp på bakhjulet.

Et annet alternativ er å kjøpe en ferdig borret sykkel å ta peset med å få den registrert. Dette forutsetter at man setter på orginalt eksos anlegg og orginale forgassere og orginal luftfilterkasset for å oppnå en godkjent størtest og selvfølgelig ved visning av sykkel hos biltilsynet. Normalt vil sykkelen bli registrert som en vanlig 1200 ccm Vmax med 103 kw.

Her er eksempler på to sykler som har 1570 ccm og som er til salgs i USA.

Prostreet 1570 usd. 16.500 ca. kr. 94.000,-



Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 1570 BlueMonster med 200 hp på bakhjulet er til salgs for usd. 17.000 ca. kr. 97.000,- som nylig er motoroverhalt av PCW med tilhørende garanti.