Tips ved vinterlagring



En gammel klassiker fra ST1 i påvente av neste sesong:

Tips ved vinterlagring v/ST1
10-punktssjekken for vinterlagring

 

-Vask sykkelen grundig. Skru av alle deksler, smør det som smøres skal. Poler alle flater og bruk rikelig med "verktøyskasse på boks".

-Brukt olje kan føre til korrosjon inne i motoren. Skift derfor både olje og filter før du setter sykkelen på lagring.

-Har du bensintank av metall (stadig flere i plast), kan du hindre korrosjon ved å fylle tanken helt opp. Full tank reduserer også brannfaren.

-Ved kaldlagring kan du helle en halv teskje olje i tennplugghullene. Drei bakhjulet rundt så oljen legger seg på sylinderveggene.

-Har du forgassere, bør disse være tomme under langtidslagring. Sett bensinkranen på "off" og la sykkelen gå på tomgang til den stopper.

-Batteriet kan med fordel tas ut og rengjøres. Det oppbevares best på et kjølig sted, og bør vedlikeholdslades hver måned.

-Etterfyll om nødvendig kjølevæske og sjekk frysepunkt dersom du lagrer kaldt. Frostvæsken bør skiftes hvert annet år.

-Gaffelens simringer smøres med silikon. Spray eller smør på gaffelbeina og pump opp og ned noen ganger. Rengjør gjerne bak deksler og belger

-Det er på tide med oljeskift i kardaneg etter anbefalte km, sjekk brukermanual.-Dekkene skal ha fullt lufttrykk under lagring, og det beste er om de unngår trykk/bakkekontakt. Bruk midtstøtte og opplagring dersom mulig.

-Det er en fordel å sette sykkel på bukker slik at hjulene står fritt og ikke får profilskader.

Ellers har du en fullstendig liste her..

 

Mvh st1